Italien

Översikt

allmän info: https://www.seat61.com/train-travel-in-italy.htm

Rutt-exempel: Italien-resa och Sicilien / Apulien / Kalabrien

Uppdateringarna av italienska tidtabeller kan ibland komma nära inpå, ser du inga tåg så kolla närmare i tid.

Speciellt tidtabellsbytet i juni ställer till det vid sökningar för semesterplanerare. Troligen inga dramatiska ändringar, så grovplanera efter motsvarande veckodag nu.

Regionaltåg eller snabbtåg?

Regionaltågen går det inte att boka plats på, det är bara att åka med. Kolla ”no reservations” i RailPlanner och se hur mycket tid du vinner på att ta snabbtåg kontra regionaltåg och om det är värt en platsbiljett för den tiden du sparar och att ha platser reserverade. Milano – Verona tar knappt 2 h med regionaltåg (utan krav på platsbiljett), men snabbtågen (platsbiljettkrav, €13) som är en halvtimme snabbare är vad som visas i sökningarnas standardinställning. Ligurien är ett annat område där det inte är så jättestora tidsvinster med snabbtåg. Det går helt enkelt inte att köra så fort där. Generellt tycker jag regionaltåg funkar bra i Italien, men de kan inte konkurrera tidsmässigt på längre sträckor där det går höghastighetståg. ”Regionale” och ”Regionale Veloce” (RV) är samma sorts tåg men RV stannar inte lika ofta och är snabbare på det sättet.

Regionaltågs-erbjudande

Italia in Tour: 3 eller 5 dagar regionaltåg för knappt €10/dag kan vara användbart för att ”dryga ut” interrailet.

Appar

Använd appen Trenit! Den ger info om förseningar och vilket spår tåget kommer på vid varje station. Spårinfon kan dock ändras tätt inpå. Den visar också planerade strejker. Du kan också göra “follow” på en sökning och få notifikationer om nåt avviker.

Trenitalias app kan användas för att söka tåg-status och sätta notifieringar om det är nåt som avviker.

RailPlanner verkar sakna en del InterCity-tåg.De går ofta långa sträckor, stannar inte i varenda by och kostar bara €3 i reservation hos ÖBB.

Platsbiljetter:

  • Regionaltåg: du kan inte boka plats.
  • Fjärr/snabbtåg: du måste boka plats.

Platsbiljett för FrecciaRossa, InterCity mm kan du köpa på online på några olika sajter. Trenitalia säljer inte platsbiljetter för interrail online, bara på bemannade stationer.

Tidningen Vagabonds ”tåg-special” (mars 2024) har en missvisande formulering att det är ”bara att kliva på” i Italien och ställer det mot snabbtåg i Frankrike och Spanien som kräver reservation. Men det krävs reservation för snabbtåg i Italien om du har Interrail. Inte så olikt Frankrike och Spanien. Railplanner visar när det krävs platsbiljett. Skillnaden mot Spanien är att det är enkelt att åka ganska långa sträckor med regionaltåg.

Från Tyskland / Österrike:

Från 1 juni till 1 september är platsbiljett obligatorisk på EuroCity-direkttågen Tyskland – Österrike (tågen går sen vidare via Innsbruck till Verona och har slutstation Bologna eller Venedig). Många tåg över gränsen till Tyskland har obligatorisk platsbiljett sommaren 2024, det har inte varit så tidigare somrar. Platsbiljett köps av ÖBB som på nattågen (vanlig biljett med interrail som rabattkort, €3 + €10 i tillägg, se mer nedan). Det ser inte ut som DB kan sälja separata obligatoriska platsbiljetter här, bara plats inkluderad i vanlig biljett. Däremot är det inte krav på platsbiljett om du åker från Österrike mot Italien, bara om tåget basserar gränsen till/från Tyskland, men är nog bra att ha.

Du skall inte välja “seat only” hos ÖBB, då får du bara plats och inte tillägget.

Supplemento / ”supplement required”

Om du köper platsbiljett på DB (eller om du åker med utan platsbiljett när det inte krävs) tillkommer ett tillägg “supplemento” på €10 (2 klass) som kan betalas på tåget. 5€ extra på tåget. Det framgår normalt i RailPlanner att det behövs ett tillägg; ”supplement required”. Alternativet är att ta italienska regionaltåg från Brennero. Ibland med byte i Bolzano, ibland går de till Verona eller Bologna. De kan vara lite trixiga att hitta eftersom ”no seat reservation” visar även tågen som kräver ”supplemento”.

Mer info på interrail.eu

Från Schweiz:

Även EC-tågen från Schweiz kan generellt bokas via ÖBB. Det är inga extra tillägg, det är inbakat i den obligatoriska platsbiljettens pris (€13) Eller så väljer du “no seat reservations required” i Railplanner och får byta en extra gång vid stationen närmast gränsen. Vanligtvis Chiasso eller Lugano.Då kan du resa utan platsbiljett. Använ filteret ”No Seat Reservations” i Railplanner.

Nattåg inom Italien

Plats på Trenitalias nattåg “InterCityNotte” köps på Interrail.eu, ItaliaRail eller RailEurope. Observera att tillägget kan vara dyrare än en hel vanlig biljett (kolla på Trenitalia) och kan ha problem att sälja flera personer till en kupé. RailEurope verkar inte hantera nattågen speciellt bra. Du får nog kolla runt på sajterna och se om du hittar den sorts plats du vill. Det står mer om italienska nattåg på sidan om Sicilien, Apulien & Kalabrien.

Platsbiljetter online

Även ”the man in seat 61” har instruktioner

Vanliga biljetter

Om du köper vanliga biljetter istället för att använda Interrail måste biljetten valideras. Pappersbiljetter stämplas i en liten automat på stationen. Numera måste även app-biljetter (Trenitalia-appen) ”checkas in” (aktiveras) före avgång. Dvs köp biljetten först, aktivera den innan resa.

Byte Milano Centrale – Rogoredo

Det verkar som RailPlanner föreslår tokiga byten på kort tid i Milano; Centrale till Rogoredo med tunnelbanan. Troligen inte nödvändigt. Sök resa till Milano Centrale och sen ny sökning från samma station och se om du får vettiga resultat. Om stationsbyte verkligen krävs skulle jag lägga en timme på det.

Strejker

Det strejkas ibland, med det är välplanerat. I appen Trenit! kan du se kommande strejker och vilka regioner som berörs. Undvik att försöka resa där dessa dagar.

Snabbtågsstationer

Stationerna där snabbtågen stannar ligger ibland lite utanför städerna och har inte alltid regionaltågsförbindelser.

Tågtyper

NamnPlatsbiljettKommentar
Frecciarossa/Argento/BiancaKrävsInfo hos Trenitalia
InterCityKrävshttps://www.trenitalia.com/en/intercity.html
InterCityNotte (nattåg)Krävshttps://www.trenitalia.com/en/intercity-notte.html
RegionaleKan ej bokas
Regionale VeloceKan ej bokasStannar inte på mindre stationer

Interrail gäller inte på

  • Circumetna
  • Circumvesuvio
  • FSE i Apulien (sök tider och köp biljett i Trenitalia-appen)
  • Och kanske några andra småjärnvägar.

Aosta-dalen

Separat inlägg om Aosta-dalen efter att ha läst tidningen Vagabonds ”tåg-special”

Södra Italien

Separat sida om Apulien, Kalabrien och Sicilien

Venedig

De verkar börja ta inträde https://cda.ve.it/en (jag såg det länkat från ÖBB:s platsbiljettdialog av alla ställen)

Tirano-Milano

För dig som åker till/från Berninabahn. Banarbete med ersättningsbuss en bit mellan Tirano och Milano.

Italia in Tour

3 eller 5 dagar regionaltåg i Italien för €29/€49

Summering

  • Bästa kaffet.
  • Regionaltåg (utan möjlighet till platsreservation) funkar bra. Det går ofta att åka ganska långa sträckor utan byte.
  • Höghastighetstågen tar dig snabbt från norra till södra Italien.
  • InterCity går långa sträckor utan byten med en billig platsbiljett.
  • Tåg över gränserna kräver ett tillägg. Det finns alternativ utan extra kostnader.
  • Strejker förekommer då och då men de är planerade till en viss dag.
  • Trenitalia säljer inte Interrail-platsbiljetter online, bara på station

Bild: Nattåg (ICN, InterCityNotte) från Palermo och Siracusa på Siclien körs ombord på färjan över Messinasundet, på fastlandet sätts de ihop till ett tåg som går till Milano. Messina i bakgrunden.


Upptäck mer från Interrail-info på svenska

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång